Saturday, March 17, 2012

Hidayah

Yesterday I went to Star Observatory or in German "Sternwarte" in Nuremberg with my friends, and I was so excited because it was my first time using the telescope, not just a normal telescope but really a BIG one that came out from the roof. Yes, like in the picture below:



And me and my friends met an american guy, who already live in Germany for very-very long period. He was giving the introduction in German with a really interesting american accent. Luckily I was understand most of it because the structures of his sentences were very similar with English structure. So, I could understand what he trying to say.

But what I don't get was, he spoke a lot of things about the star, space, space travel, time relativity, how the space was created and he wonder so much how these phenomena happened. And he keep telling us that he is not religious so he don't have "GOD" in his theory. He was wondering who control everything. It's like "someone" has move everything. For example is the Big Bang Theory where how all stars are created from.

What I don't get was, along the conversation, it was clear that, this "someone" is clearly a HUGE thing that has such a power that can move and create stuff. So, it is clear that this "someone" is definitely GOD, which in my believe is ALLAH SWT. I want to argue him, but I don't have guts since my knowledge in this area also not so much.

But I did have some courage to question him about the god, but not in a direct way. I asked him, "All this things clearly see that "someone" powerful (which I meant for GOD or ALLAH) control this stuff, am I right?" But then, he thought that I was thinking about the Intelligent like alien and stuff. Then he continue talking that, no proof shows there is intelligent out of the space.

I believe, he saw and knew so many many knowledge about the space, and still he keep questioning himself about this powerful phenomena. It is clearly wrote in Al-quran, for example in Surah Yassin, about the Big Bag Theory and the space. I think if he has faith and believe in Islam, he should open and read the Quran, I'm sure he will fine all the answers that he was looking for. I pray him someday, Allah will give him Hidayah, to guide him in finding the answers for his questions.

Not just that. He keep discussing all other stuff including humanity, politics, social (like homo-marriage), economics and so many topics he had come out. And I strongly believe that all of his questions are actually can be answer by referring to Quran.

Anyway, I also feel shame to myself because I don't have the courage and enough knowledge to tell the truth about Islam view from the Quran. I'm as a Muslim, I should spread the islamic teaching, especially in the scientific area, because I'm a technical people, at least. And it is my duty to give dakwah to other people who don't know. InsyaAllah, I will improve myself for Islam and the most importantly for ALLAH SWT, for me to spread the teaching of Islam and Prophet Muhammad SAW. InsyaAllah.. ^_^

Tuesday, February 14, 2012

Internal peace

Lagi 2 hari lagi untuk aku terima soalan exam pertama bagi master study aku. Jadi aku mmg betul2 berusaha untuk buat yg terbaik.

Dah lama sebenarnya aku start study tetapi mmg agak perlahan, sbb ade je benda yg dibuat diantara, contohnya adalah menulis blog ini. Hehe..

Sambil2 study, aku terasa ada ketenangan dalaman sebab tatkala aku study, snow turun dgn sepoi2 bahasa, dan semua kat luar jadik putih. Terasa aman sgt. Dan of course berlatar belakangkan alunan lagu Yuna, menjadi aku kadang2 khayal di lamun fantasy romantis..

Oh, hari ni valentine ke?? Patut la.. Tapi aku xkisah pun lgpun aku xsambut pun hari valentine ni. Aku rasa org barat (kawan2 aku yg dari europe semua) pun percaya yg sambutan valentine ni hanya di cipta utk tujuan komersial. So, aku setuju je ngan diorg.

Jadi, untuk perkongsian pengalaman sedikit, aku letak la gambaran dari luar tingkap aku yg besar ni, dgn harapan korg dapat bayangkan "internal peace" di lubuk hati ku..


P/S: Aku selalu bayangkan yg sekarang ni aku tgh duduk sama2 ngan pasangan aku (a.k.a isteri aku hopefully), sambil minum teh panas dan biskut/kek manis.. Ceh! ^_^

Wednesday, January 25, 2012

Der Aufdruck

Dalam beberapa hari lagi, genap la setahun aku di bumi jerman ini. Skrg baru la betul2 rasa cam dah bermastautin kat jerman, dan terasa stabil skit. Bahasa pun bleh paham2 skit, tapi masih still strugle utk join perbualan rakan2 kelas, sbb diorg cakap laju sgt. Kalo nk dikatakn, jerman aku skrg ni di tahap seperti english aku masa aku lepas SPM dulu. Bnyk perkataan dah tau, tapi susah nk susun dan kluar bler nak cakap.

Oh, tajuk tu aku saje je tulis dalam bahasa jerman, supaya aku dapat belajar skit2. "Der Aufdruck" atau mengikut fahaman aku bermaksud impression. Xtau la, semenjak aku balik dari bercuti ngan abg dan pakcik-makcik aku masa kristmas dulu, aku terima satu pandangan yg pelik dari org ramai keliling aku.

Aku pernah bgtau kat org, yg jerman cam aman skit, sbb diorg cam xkisah sgt kat kita. X macam negara eropah lain yg aku lawat, xsudah2 pandang kita pelik cam hantu. Tapi skrg ni, aku nye pendapat hampir berubah. Sejak kebelakangan ni, org asyik pandang aku pelik je. Kat mane2 lah. Sebelum ni xde plak jadik camni.

Nak sedapkan hati, aku bleh pandang situasi ni dari sudut positif atau negatif. Dari sudut positifnya:
  • mungkin diorg pernah nampak aku kat mane2 kot
  • atau adakah mungkin aku dah semakin kacak? (probably not, parut kat muka mustahil bleh hilang melainkan buat pembedahan plastik rasanya)
  • monolog: "eh, unik la dia ni.. Mungkin best kalo kawan ngan dia.."
Atau dari sudut negatifnye:
  • Mungkin gaya pemakaian aku salah kot (atau buruk sgt)
  • muka aku nampak cam pelik sgt, sbb xbnyk asian kat Erlangen ni
  • monolog: "gler freak muka budak ni. Tgk style dia, pergh, cam nak muntah"
So, mmg sgt jelas yg aku ni kuat perasan. Cuma buat assumption je. So, nk nampak adil, aku buat positif ngan negatif assumption. Tapi akhirnya, satu pun xdpt mengubah pemikiran aku sbb aku buat xtau je.. Kalo aku rasa positif, so, aku just be friendly je la ngan org. Kalo aku fikir negatif, "ADE AKU KISAH?!" Hahahaha..

Apa2 pun, terpulang lah.. Tapi rasanye be positive is better kot.. No harm of be positive. Cuma kalo perasan diorg nk friendly which actually the opposite, then aku je la yg malu sendiri. Haha..